استپ موتور (Step Motor) چیست؟

استپ موتور (Step Motor) چیست؟

استپ موتور یک موتور الکتریکی می باشد که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. فقط این موضوع می بایست بسیار دقیق انجام شود. به طور مثال کولر آبی هم یک موتور الکتریکی دارد اما دقت بالایی ندارد و این موتور کمی بیشتر یا کمتر دوران داشته باشد و یا تسمه آن چند دور اول کار نکند اهمیتی ندارد. تفاوت استپ موتور با سایر موتورهای الکتریکی در همین موضوع است که استپ موتور می بایست با دقت نزدیک به ۰.۰۹ میلی متر به حرکت دربیاید. زیرا که کاربرد استپ موتور در دستگاه های با دقت می باشد. مانند دستگاه لیزر (Laser Machine), دستگاه سی ان سی cnc, دستگاه پرینتر, خودرو و...
به همین دلیل به این موتورها موتور با دقت بالا هم گفته می شود.

در دستگاه لیزر استپ موتور (Step Motor) چه نقشی دارد؟
دستگاه لیزر (Laser machine) دو یا چهار استپ موتور دارد که تعداد آن بستگی به داشتن میز بالا و پایین رونده برقی دستگاه لیزر دارد, اگر دستگاه لیزر میزر بالا و پایین رونده برقی داشته باشد تعداد استپ موتورهای به کار رفته در آن ۴ عدد است و اگر دستگاه میز بالا و پایین رونده برقی نداشته باشد, دستگاه شامل ۲ استپ موتور می باشد. برای این که بدانیم نقش استپ موتور در دستگاه لیزر چیست اول باید در مورد خود استپ موتور بدانیم.

مکانیزم استپ موتور (Step Motor)
استپ موتور ساختار پله ای دارد و طبق نوع ساخت می تواند یک دایره کامل را در چند مرحله طی کند. روی استپ موتورها عددی درج گردیده است که میتواند نشان گر دقت استپ موتور باشد. مثلا روی استپ موتور نوشته شده است: °۱۰۵ °۱۰۲ یا °۱۰۸. این درجات به این معنی می باشد که استپ موتور با هر پالس درایور °۱۰۸ حرکت می کند.


اما درایور استپ چیست؟
درایور استپ موتور دیتای برد کنترلر دستگاه لیزر را می گیرد و آن را تبدیل به پالس برای حرکت استپ موتور می کند و پالس ها را به استپ موتور انتقال می دهد. درایور استپ موتور در حقیقت راه انداز و یا فرمانده استپ موتور است که به موتور فرمان حرکت دقیق می دهد.
استپ موتور در سایزها, توان ها و قدرت های مختلف ساخته می شود. استپ موتور یک سی ان سی فرز نسبت به دستگاه لیزر (Laser machine) بزرگتر می باشد.
استپ موتور دستگاه لیزر در دو نوع ۴ سیم و ۶ سیم وجود دارد.
استپ موتور چهار سیم به این معنا است که در ساختمان آن از دو سیم پیچ استفاده شده است.
استپ موتور شش سیم به این مفهوم است که در ساختار آن از سه سیم پیچ استفاده شده است.

نصب استپ موتور در دستگاه لیزر
درایور استپ موتور هم نیاز به تنظیمات دارد که با هشت کلید که روی درایور هست انجام می شود.
۴ کلید اول مربوط به تنظیم آمپر ورودی استپ موتور است و چهار کلید دوم مربوط به میزان پالس ورودی است.

تمامی مقالات و محتوا این سایت متعلق به شرکت صبا لیزر می باشد. در صورت کپی برداری, پیگرد قانونی صورت می گیرد.

مشتری گرامی, جهت دریافت اطلاعات بیشتر, مشاوره ی تلفنی و آگاهی از آخرین قیمت ها با شماره ۰۹۱۲۲۵۴۴۰۶۸ تماس گرفته
یا فرم زیر را تکمیل بفرمایید تا در اسرع وقت کارشناسان صبا لیزر با شما تماس حاصل کنند (پست الکترونیک الزامی نیست):